Ana Barton
  • Căprării
    • Epicderma
    • Drumult
    • De la Ana la caiafe
    • Viituri de scriituri
    • Samizdat
    • Ospecioi
    • Copilege
  • Parcă eu știu cine sunt…
Ana Barton
Reading now
32

Femeia care a scos ușa din țâțâni

Feb 07, 2019
Oxygen

O gură de zbor, Sașa

Ian 24, 2019
Seară la Castelmezzano

Și se țin în piept

Ian 08, 2019
Autograf de la Emil Brumaru

Trei ore cu Emil Brumaru

Dec 31, 2018
Bec viu

Din care vii, în care te duci

Dec 25, 2018
Aurora

Finaurora

Dec 24, 2018
Lemn cu lemn

Precum în noi, așa și în lume

Load more

Femeia care a scos ușa din țâțâni

Arte de Ana Barton / 8 martie 2019
next
Use ← → keys to navigate
  • A+ A-

În treisprezece ani, pe plajă la 2 Mai, am auzit o mulțime de povești despre Nina Cassian. Spuse de oameni care ziceau că au fost martori ai acelor întâmplări, dar și de oameni care le auziseră de la alții. Asta în timp ce în societate nu se prea vorbea despre Nina Cassian. În ce o privea pe poetă, totul se reducea la poveste. Atunci mi-am dat seama că Nina e un mit, ireductibil la logos, ca orice mit, dar care nu poate exista în afara logosului, tot ca orice mit.

Legenda ei se vădește și în felul în care oamenii o numesc. Ea e Nina pentru toți, iar această formulă de referință nu e o bătaie pe umăr, o diminuare a personalității, ci, dimpotrivă, e o formă de așezare în panteon. Nu-ntreabă nimeni care Nina sau, dacă întreabă cineva, acel om se autoexclude, tocmai prin ignoranță, din discuție. Nu știi cine e Nina, nu exiști. Femeia asta spectaculoasă a făcut din prenumele ales de ea însăși mai mult decât un brand, a făcut o stare care poate foarte bine să-i poarte numele: autoasumarea. Spunem Shakespeare, Descartes, Picasso, Eminescu, Arghezi, Blaga, Barbu (una dintre iubirile ei), dar nu spunem Cassian, nu, nu. Spunem, simplu, Nina.

21

„Distanța dintre mine și mine” este numele documentarului dedicat personalității Ninei Cassian, semnat de Mona Nicoară și Dana Bunescu, produs de Ada Solomon, și care începe cu poeta bătrână, foarte bătrână, fumând pe o canapea, în timp ce este filmată, și bând câte un pic dintr-un pahar pentru tării. Era deja la New York, unde și-a trăit ultimii treizeci de ani de viață, fiindu-i frică să se întoarcă acasă în anii ’80, pentru că aflase de anchetarea prietenului ei, Gheorghe Ursu, căruia Securitatea îi găsise jurnalul, iar acolo Nina era scrisă într-o lumină care ar fi dus la anchetarea și, cel mai probabil, arestarea ei. Așa că poeta a trebuit să rămână la New York, unde se afla la un simpozion, singură, fără niciun sprijin. „Am scris direct în engleză după zece ani” spune ea în film, cuvinte care arată cât de greu poate un scriitor să-și desfacă sunetele și literele în valea unei alte limbi. Iar Nina era traducătoare.

Filmul o așază pe Nina în față cu ea însăși, în ipostazele tinereții și ale primei maturități, iar secvențele de arhivă, tulburătoare și în sensul splendorii, dar mai ales în cel al groazei, din cauza dictaturii comuniste – sufocantă, atotcuprinzătoare, distrugătoare –, o fac pe poetă să se poziționeze față de acele vremuri. „Bravo!” îi strigă ea Ninei tinere, felicitând-o pentru curaj, dar și „Nuuu!”, atunci când o vede încrezătoare într-o utopie criminală. Copleșitor e că între cele două Nine e un spațiu cald și viu, ca un toc din care ușa fost smulsă din țâțâni sau poate scoasă cu încetul, prag n-a fost acolo niciodată, iar soarele intră și se varsă pe dușumea, tânăr și mai vechi decât lumea, la picioarele bătrânei doamne, tinere și ținând în ochi lumea.

12

N-am fost mereu urâtă, zice Nina, am fost chiar un copil drăgălaș. (Nu pun ghilimele, nu citez exact.) Dar undeva, în adolescență, au apărut nasul ăsta și bărbia asta și mi-au dat acest profil dantesc. Întrebată despre iubire, și-a amintit amorurile adolescentine, apoi pe cele din prima tinerețe și, la final, soții. „A, soți? Soți am avut trei.” Și s-a uitat cu duioșie către locul unde, cel mai probabil, stătea muzicianul Maurice Edwards, ultimul ei soț. De altfel, duioșia în filmul ăsta e împărțită între copiii cărora le citește despre cei doi pui de tigru, Ninigra și Aligru, într-o filmare din anii ’60, și momentele în care vorbește cu soțul ei.

49

În anii ’50 și ’60, scriitori mergeau în fabrici și uzine, să citească literatură „oamenilor muncii”, oameni care îi luau la rost pentru că poeții îndrăzeanu să nu le vorbească pe limba lor. Nina le răspundea că se poate să fie înțeleasă literatura, mai citim și noi o carte, ne mai gândim, reușim, dacă chiar vrem. În ce privește critica literară, Nina spune că a suferit mult pentru că a fost acuzată de formalism, pe nedrept, dar alea erau timpurile: dădeai în om cu ce-aveai la-ndemână, important era să dai. Pe de altă parte, au deranjat-o întotdeauna expresii ca „lirică feminină”, „metaforă feminină”, le considera discriminatoare. „De ce, zice ea, există în cărți capitol separat, numit lirică feminină, dar nu există niciodată unul care să se cheme lirică masculină?”

39

 

Filmul ăsta e o combinație între splendoare și spaimă, ultima fiind mereu prezentă ori în notele Securității, pentru care „subtil” și „subversiv” însemnau același lucru, ori în ochii solistei care pare să strige din pupile „Luați-mă de-aici, salvați-mă!”, în timp ce cântecul înfricoșător de sec și golit de adevăr i se strecoară printre buze. Filmul ăsta e, în același timp, o lumină și-un semnal de alarmă: aveți grijă, granița către dictatură nu e marcată prin borne, se trece dincolo încet, cu câte o libertate furată. „Societatea ideală este basmul, acolo răul e întotdeauna învins.”

***

Ah, să nu uit momentul ăla minunat, în care Nina vede filmări cu lipoveanca la care a stat în gazdă zeci de ani vara, la 2 Mai. „Babușca, o, babușca!” strigă ea și oftează din toți rărunchii pe care i-a strâns într-o viață, ca și cum acea femeie cu basma i-ar aduna viața într-un singur punct: bucuria.

Alte creierisme:

  • FedereiiFedereii
  • Și serafimii sar garduriȘi serafimii sar garduri
  • Cum nu ne pasăCum nu ne pasă
  • Tovarăşu’ KennedyTovarăşu’ Kennedy
  • Sunt cine m-am lăsat să fiuSunt cine m-am lăsat să fiu
Facebook0
Twitter0
Google+0
LinkedIn0
Pinterest0
Tags: 2 Mai, Ada Solomon, Alexandru Solomon, comunism, Dana Bunescu, dictatura, Distanta dintre mine și mine, documentar, feminism, feminitate, film, Gheorghe Ursu, Hi Film Production, literatura, Mona Nicoara, New York, Nina Cassian, poezie, regim politic, securitate

3 comentarii

  1. Luminița Popescu / 8 martie 2019

    Mulțumesc pentru tot ceea ce scrii, Doamnă Ana Barton !

    Reply
    • Ana Barton / 8 martie 2019

      Cu foarte mult drag, doamnă Luminița Popescu.

      Reply
  2. Hapi / 8 aprilie 2019

    Dar e chiar frumoasă, fix așa bătrână! Are “nuștiuce”, ovalul acela interesant, părul frumos. Și mai plang cu zâmbet pe poezia ei, rar, dar Nina mai e oriunde-i o biblioteca, o librarie sau online când nu ai timp.

    Reply

Spune-te aici: Anulează răspuns

COMANDĂ ONLINE










Articole recente

  • Ruxandra
  • Radine
  • Patru oameni și o vacă
  • Loteria magică
  • Bucurări

Categorii

  • Arte
  • Copilege
  • De la Ana la caiafe
  • Dialogos
  • Drumult
  • Epicderma
  • Fara categorie
  • Gânduri în picioare
  • Opinie
  • Ospecioi
  • Risipite
  • Samizdat
  • Viituri de scriituri

Comentarii recente

  • Daniela în Radine
  • Ana-Maria în Radine
  • Dana în Radine
  • Valentina în Radine
  • Primele trei litere în Cizmuliţe cu usturoi

Blogroll

  • acestblogdenervi
  • Casa jurnalistului
  • Catchy
  • Chinezu'
  • Dan Alexe
  • Deepseastories
  • Iulicika's Blog
  • Lorena Lupu
  • Marilena Guduleasa
  • Mircea Goia
  • Oraşul din palmă
  • Pistolul cu buline

Arhivă

  • iunie 2024 (1)
  • iunie 2021 (1)
  • mai 2021 (1)
  • aprilie 2021 (1)
  • decembrie 2020 (1)
  • august 2020 (1)
  • mai 2020 (2)
  • martie 2020 (1)
  • decembrie 2019 (3)
  • octombrie 2019 (1)
  • august 2019 (1)
  • iulie 2019 (1)
  • iunie 2019 (3)
  • martie 2019 (1)
  • februarie 2019 (1)
  • ianuarie 2019 (2)
  • decembrie 2018 (3)
  • noiembrie 2018 (2)
  • octombrie 2018 (2)
  • septembrie 2018 (3)
  • august 2018 (2)
  • iulie 2018 (3)
  • iunie 2018 (3)
  • mai 2018 (1)
  • aprilie 2018 (1)
  • martie 2018 (4)
  • februarie 2018 (8)
  • ianuarie 2018 (6)
  • decembrie 2017 (8)
  • noiembrie 2017 (2)
  • octombrie 2017 (4)
  • septembrie 2017 (7)
  • august 2017 (6)
  • iulie 2017 (1)
  • iunie 2017 (7)
  • mai 2017 (9)
  • aprilie 2017 (10)
  • martie 2017 (4)
  • februarie 2017 (6)
  • ianuarie 2017 (8)
  • decembrie 2016 (5)
  • noiembrie 2016 (3)
  • octombrie 2016 (5)
  • septembrie 2016 (5)
  • august 2016 (10)
  • iulie 2016 (6)
  • iunie 2016 (8)
  • mai 2016 (9)
  • aprilie 2016 (10)
  • martie 2016 (11)
  • februarie 2016 (8)
  • ianuarie 2016 (13)
  • decembrie 2015 (7)
  • noiembrie 2015 (10)
  • octombrie 2015 (12)
  • septembrie 2015 (13)
  • august 2015 (11)
  • iulie 2015 (12)
  • iunie 2015 (12)
  • mai 2015 (10)
  • aprilie 2015 (12)
  • martie 2015 (21)
  • februarie 2015 (15)
  • ianuarie 2015 (20)
  • decembrie 2014 (18)
  • noiembrie 2014 (11)
  • octombrie 2014 (11)
  • septembrie 2014 (14)
  • august 2014 (18)
  • iulie 2014 (10)
  • iunie 2014 (16)
  • mai 2014 (24)
  • aprilie 2014 (29)
  • martie 2014 (7)
  • decembrie 2013 (4)

Etichete

ajutor barbat barbati bucurie bunica carte casatorie casă copii copil copilarie dragoste drum durere educatie familie femei femeie film frumusete istorie literatura lumina mama moarte oameni om parinti politica poveste prietenie profesori relatie relatii Romania scoala societate Spectacol speranta suferinta suflet tata teatru viata viitor
Copyright © 2025 by Ana Barton.