Ana Barton
  • Căprării
    • Epicderma
    • Drumult
    • De la Ana la caiafe
    • Viituri de scriituri
    • Samizdat
    • Ospecioi
    • Copilege
  • Parcă eu știu cine sunt…
Ana Barton
Reading now
12885999_1288657104481369_6304501246954395992_o

Federeii

Mar 28, 2016
Acsinte prima vedere

La prima vedere

Mar 24, 2016
Acsinte vanitate

Partea bună a vanității

Mar 23, 2016
Acsinte atitudine

„Nu știu cum să spun ca să nu jignesc“

Mar 18, 2016
Omul care manca lumea_Romulus Boicu5

Omul care mânca lumea

Mar 17, 2016
Solomon Marcus

Excelența Sa, Profesorul Solomon Marcus

Mar 16, 2016
Lebada

Iubea

Load more

Federeii

De la Ana la caiafe de Ana Barton / 31 martie 2016
next
Use ← → keys to navigate
  • A+ A-

Întâi, cine sunt federeii. Sunt copiii din orfelinate. Și-au spus așa ei înșiși, iar casei de copii îi ziceau federeu. Se-ntâmpla în anii comunismului, dar nimeni nu mai știe când anume.

Îmi amintesc de anul 1992, când am cunoscut câteva fete care tocmai fuseseră date afară dintr-o casă de copii care era în zona Crângași. Aveau 18 și 19 ani, 19 aveam și eu. Le-am întâlnit la parterul unui cămin studențesc aflat în aceeași zonă. Erau vreo zece fete. Arareori erau toate acolo, dar două-trei erau mereu. Stăteau întotdeauna cumva lipite unele de altele. Ăsta a și fost lucrul care m-a făcut să-ntreb cine sunt fetele. Așa am aflat că, atunci când împlinesc 18 ani, copiii instituționalizați sunt dați afară din casele de copii. Majoratul e ziua lor cea neagră. Și de la ușa casei de copii unde să se ducă? Cui îi pasă? Nimănui. Fetele astea pe care le-am întâlnit eu erau „prietenele“ unor studenți orientali și africani, iar ceilalți studenți le numeau „curve“. Studenții, cei care veniseră la București să-nvețe carte. Veniseră de acasă, de la părinții care, majoritatea, le plătiseră și meditații ca să intre la facultate. Fetele astea nu voiau decât ceva de mâncare și un loc unde să doarmă. Voiau puțin, că așa fuseseră obișnuite la casa de copii. Cu puțină mâncare, cu loc strâmt de dormit, dar cu multă umilință. Aici, le-aveau pe toate.

Ieri, la Institutul Cultural Român, am întâlnit oameni care și-au trăit copilăria în casele de copii comuniste. O să ziceți că astea de azi nu-s foarte diferite de cele comuniste și așa și este. Dacă ar fi, de ce-ar prefera copiii să fugă din ele, de ce s-ar sinucide atunci când, ieșind din plasament familial, fără să-i întrebe nimeni ce părere au, sunt trimiși în casele de copii?

Ieri, la ICR, am cunoscut oameni care-au trăit teroarea și oroarea orfelinatului comunist, oameni care luptă pentru crearea unui muzeu al orfelinatului comunist, pentru condamnarea publică a abandonului copiilor, pentru schimbarea legislației în domeniu. Ieri am aflat că legea de funcționare a orfelinatelor a fost tot cea comunistă până în 1997, ieri am aflat că în comunism se încuraja natalitatea chiar și în cazul celor care nu aveau posibilitatea de a-și crește copiii, spunându-li-se că-i va crește statul. Și chiar îi creștea. Cum știa el. Pe unii omorându-i sau schingiuindu-i pe viață.

12419261_1297541070259639_4486452840479724872_o

Marion Le Roy Dagen

Tot ieri am cunoscut-o pe Marion Le Roy Dagen, o româncă adoptată prin decizie prezidențială, semnată de însuși Nicolae Ceaușescu – „se încuviințează înfierea“ scria acolo –, de o famile de francezi, pe când avea șase ani. Marion nu mai vorbește românește, dar vine aici pentru că aici e un acasă atât de viu și de puternic, încât nu-i poate rezista. Am auzit-o ieri pe Marion cerându-și iertare pentru că nu mai știe românește, am văzut-o făcând asta și-n documentarul a cărui protagonistă este – L’enfant du diable, realizat de Ursula Wernly Fergui în 2014 –, am stat și-am trăit tot documentarul în care Marion și-a căutat și și-a găsit și mama, și tatăl naturali. A întrebat-o pe mamă, prin translator, de ce a abandonat-o. „Nu vreau să se căiască“, i-a spus ea translatorului, „vreau doar să știu, să înțeleg“. De la tatăl său a vrut să știe doar când a aflat el că ea există. Dar am văzut cum lângă tată a zâmbit tot timpul. Lângă mamă, deloc. Am dat mâna cu Marion înaintea evenimentului, dar la sfârșit nu am mai putut, nu am mai fost în stare. Mă temeam că orice atingere ar putea-o durea, deși sigur nu este așa. I-am spus doar „Vă mulțumesc“.

12891772_1297541060259640_7737762244131943120_o

Nicolae Avram

L-am cunoscut ieri pe poetul Nicolae Avram, și el copil crescut în orfelinat, adult care acum lucrează în sistem, făcând tot ce poate pentru a-l îmbunătăți. El mi-a spus ce înseamnă federeii. Și-a prezentat cele două volume de poezie, All Death Jazz și Federeii, apărute la Casa de editură Max Blecher. De fapt, l-a prezentat poetul Claudiu Komartin, editorul volumelor, pentru că lui Nicolae nu-i e ușor să vorbească în public. A fost prezentată și cartea lui Aurel Onișor, Semnul la care te vei opri să bei apă, un poet român crescut în orfelinat, un om care s-a sinucis la 27 de ani. Nu, spre rușinea mea n-am știut până ieri nimic despre literatura oamenilor crescuți în casele de copii. Mulțumesc, Nicolae Avram, îți mulțumesc că ai stat un pic de vorbă cu mine. Și-ți mulțumesc pentru că scrii. Cum îi mulțumesc și lui Aurel Onișor, de aici, din locul greu pe care a ales să-l lase în urmă.

66/f. o cană cu apă pentru gâtlejul ars

dați-mi o lampă dați-mi o lampă s-o uit afară pe câmp

n-am să mă spăl pe mâini înainte de prânz

o portocală una singură rostogolindu-se prin zăpadă până

la sângele lui nicolae

dați-mi o lampă dați-mi o lampă s-o uit afară pe câmp

(All Death Jazz)

12916971_1297541066926306_7529581865702054138_o

Claudiu Komartin

*

nu pe această lume

fragmente de alb

coboară din gări

o fată fumegă

naște grâu

toată noaptea înoată un cuțit

nu știu cât de drag voi fi morții

ochii îmi mârâie

și sunt atâtea flori

ea cântărește descompuneri mai înalte

chiar judecându-mi hainele și boala

mă ștampilez cu cosmosul ratat

uneori apărem

nu pe această lume

(Semnul la care te vei opri să bei apă)

12916951_1297540990259647_6888348721989947181_o

 Daniel Rucăreanu

„Orfanii lui Ceaușescu după 20 de ani“ se numește evenimentul organizat ieri de Asociația Federeii, în parteneriat cu Institutul Cultural Român și Casa de editură Max Blecher. Eveniment la care am întâlnit câțiva oameni excepționali. Unul dintre ei este președintele asociației, Daniel Rucăreanu, un om-soare, un om care nu cunoaște alt duh decât pe cel al blândeții. Dar a mai fost și Elisabeth Blanchet, fotografa care vine de 26 de ani în România și care a însoțit-o pe Marion în căutarea părinților naturali. Expoziția de fotografie a lui Elisabeth poate fi văzută la ICR până pe 13 aprilie. Sunt fotografii din toți anii în care ea a venit în țară și s-a dus la casele de copii. Elisabeth merge și azi la ei, azi, când ei sunt adulți, au copii. Și cum o așteaptă ei, cum o primesc, cum o-mbrățișează… Și a mai fost Vișinel Bălan, un om cu un discurs sintetic, documentat, asertiv, strălucitor.

12898389_1297540893592990_1244859278655121829_o

Elisabeth Blanchet

Am scris cam mult, dar atât de puțin… Avem lucruri de făcut, oameni buni. Multe, mari, esențiale. Începuturi bune avem de pus. Dar întâi să conștientizăm, pentru ca apoi să ne suflecăm mânecile și să ne apucăm serios de treabă. Să nu uităm că și a conștientiza este o muncă. Numai ea aduce responsabilizarea. Necesară. Obligatorie.

Foto: Mihail Cratofil (ICR)

coperta

Onișor

 

fdr1

Alte creierisme:

  • Femeia care a scos ușa din țâțâniFemeia care a scos ușa din țâțâni
  • Eu, Dănuț și Eminescu sau cum m-am vindecat de romantism în clasa a III-aEu, Dănuț și Eminescu sau cum m-am vindecat de romantism în clasa a III-a
  • Vidange moi, mon amour!Vidange moi, mon amour!
  • Poetul din cartierul meuPoetul din cartierul meu
  • Majestatea sa, redactorul de carteMajestatea sa, redactorul de carte
Facebook0
Twitter0
Google+0
LinkedIn0
Pinterest0
Tags: Aurel Onisor, carte, comunism, copii institutionalizati, copilarie, Daniel Rucareanu, Elisabeth Blanchet, eveniment, expozitie, federei, film, literatura, Marion Le Roy Dagen, moarte, Nicolae Avram, orfelinat, poezie, stat, viata

Spune-te aici: Anulează răspuns

COMANDĂ ONLINE










Articole recente

  • Ruxandra
  • Radine
  • Patru oameni și o vacă
  • Loteria magică
  • Bucurări

Categorii

  • Arte
  • Copilege
  • De la Ana la caiafe
  • Dialogos
  • Drumult
  • Epicderma
  • Fara categorie
  • Gânduri în picioare
  • Opinie
  • Ospecioi
  • Risipite
  • Samizdat
  • Viituri de scriituri

Comentarii recente

  • Daniela în Radine
  • Ana-Maria în Radine
  • Dana în Radine
  • Valentina în Radine
  • Primele trei litere în Cizmuliţe cu usturoi

Blogroll

  • acestblogdenervi
  • Casa jurnalistului
  • Catchy
  • Chinezu'
  • Dan Alexe
  • Deepseastories
  • Iulicika's Blog
  • Lorena Lupu
  • Marilena Guduleasa
  • Mircea Goia
  • Oraşul din palmă
  • Pistolul cu buline

Arhivă

  • iunie 2024 (1)
  • iunie 2021 (1)
  • mai 2021 (1)
  • aprilie 2021 (1)
  • decembrie 2020 (1)
  • august 2020 (1)
  • mai 2020 (2)
  • martie 2020 (1)
  • decembrie 2019 (3)
  • octombrie 2019 (1)
  • august 2019 (1)
  • iulie 2019 (1)
  • iunie 2019 (3)
  • martie 2019 (1)
  • februarie 2019 (1)
  • ianuarie 2019 (2)
  • decembrie 2018 (3)
  • noiembrie 2018 (2)
  • octombrie 2018 (2)
  • septembrie 2018 (3)
  • august 2018 (2)
  • iulie 2018 (3)
  • iunie 2018 (3)
  • mai 2018 (1)
  • aprilie 2018 (1)
  • martie 2018 (4)
  • februarie 2018 (8)
  • ianuarie 2018 (6)
  • decembrie 2017 (8)
  • noiembrie 2017 (2)
  • octombrie 2017 (4)
  • septembrie 2017 (7)
  • august 2017 (6)
  • iulie 2017 (1)
  • iunie 2017 (7)
  • mai 2017 (9)
  • aprilie 2017 (10)
  • martie 2017 (4)
  • februarie 2017 (6)
  • ianuarie 2017 (8)
  • decembrie 2016 (5)
  • noiembrie 2016 (3)
  • octombrie 2016 (5)
  • septembrie 2016 (5)
  • august 2016 (10)
  • iulie 2016 (6)
  • iunie 2016 (8)
  • mai 2016 (9)
  • aprilie 2016 (10)
  • martie 2016 (11)
  • februarie 2016 (8)
  • ianuarie 2016 (13)
  • decembrie 2015 (7)
  • noiembrie 2015 (10)
  • octombrie 2015 (12)
  • septembrie 2015 (13)
  • august 2015 (11)
  • iulie 2015 (12)
  • iunie 2015 (12)
  • mai 2015 (10)
  • aprilie 2015 (12)
  • martie 2015 (21)
  • februarie 2015 (15)
  • ianuarie 2015 (20)
  • decembrie 2014 (18)
  • noiembrie 2014 (11)
  • octombrie 2014 (11)
  • septembrie 2014 (14)
  • august 2014 (18)
  • iulie 2014 (10)
  • iunie 2014 (16)
  • mai 2014 (24)
  • aprilie 2014 (29)
  • martie 2014 (7)
  • decembrie 2013 (4)

Etichete

ajutor barbat barbati bucurie bunica carte casatorie casă copii copil copilarie dragoste drum durere educatie familie femei femeie film frumusete istorie literatura lumina mama moarte oameni om parinti politica poveste prietenie profesori relatie relatii Romania scoala societate Spectacol speranta suferinta suflet tata teatru viata viitor
Copyright © 2025 by Ana Barton.