Ana Barton
  • Căprării
    • Epicderma
    • Drumult
    • De la Ana la caiafe
    • Viituri de scriituri
    • Samizdat
    • Ospecioi
    • Copilege
  • Parcă eu știu cine sunt…
Ana Barton
Reading now
Serafim

Și serafimii sar garduri

Sep 19, 2017
Copil cu carte

De ce mi-e frică de manualul unic

Sep 15, 2017
Femei Acsinte (1)

Femei pe care nu le uit

Sep 09, 2017
Acsinte familie (1)

Țara care-a fugit de-acasă

Sep 03, 2017
Răsărit

Umbra străinilor

Aug 25, 2017
Țara moartă

Cum nu ne pasă

Aug 22, 2017
Mamă și copil

Nu-ți dau copilul!

Load more

Și serafimii sar garduri

Arte de Ana Barton / 25 septembrie 2017
next
Use ← → keys to navigate
  • A+ A-

E felul lor de a zbura, când sunt adolescenți. Au aripi multe, nu ca noi. Nouă ne cad în timp, pentru că avem impresia că ne facem mari. Iar aripilor nu le plac impresiile. Și au și ochi mulți serafimii, numai că-i au în inimă când sunt foarte tineri. Și văd un pic blurat. Dar simt tot cu ochii ăia și li se limpezește văzul până sus, până ajunge la nordul minții. În timpul ăsta, ei, serafimii, aleargă mult și nu există ceva care să le poată sta în cale. Oricât de mare, oricât de greu, oricât de rău.

Oamenii sunt palimpseste. Toți. Când sunt copii, adulții scriu pe ei, poate și alți copii, lumea toată scrie pe omul mic, după știința, bunătatea, răutatea și puterile ei, scrisul se șterge în timp, se adaugă scris nou, dar urmele celui vechi rămân acolo pentru totdeauna. Sunt indelebile. Numai că scrisul pe om nu e cu cerneală, nu cu litere. Și poate de-aia e scrisul pe care-l învățăm cel mai greu și cel mai târziu. Și-apoi, după târziul și greul ăla, învățăm să-l traducem, iar asta este și mai anevoie. Știu, sună a nevoie. Pentru că și este. Cine i se sustrage se pierde.

Tinerii din filmul „Un pas în urma serafimilor“ învață într-un seminar teologic. Ar fi trebuit să-nvețe. De fapt, ei se chinuie să-și păstreze motivațiile pentru care au ajuns acolo. Unii. Alții, să-nțeleagă de ce au ajuns acolo. Tuturor li se arată cel mai rău lucru care i se poate arăta unui copil, anume că el nu-nseamnă nimic, că el nu contează. Până la urmă, pot spune că ei primesc o lecție grea și nenecesară: lecția destructurării. Iar lecția asta atacă omul în mijlocul inimii lui, acolo unde stă credința. Credința în sine, în ceilalți oameni, în Dumnezeu. Exact în ordinea asta.

Serafim

Mi-a plăcut cum a „rezolvat“ regizorul Daniel Sandu chestiunea credinței în filmul ăsta. Odată spulberată credința în tine și în ceilalți, credința în Dumnezeu se află într-un permanent tangaj. Lucrurile se succed într-un iureș care îl malaxează pe omul tânăr într-un asemenea hal, încât el ajunge să lupte pentru a rezista în mințile și-n sufletul lui, nici măcar nu se mai gândește la Dumnezeu. Alergătura îl sleiește pe om de sine. Serafimul sare garduri ca să respire puțin și apoi le sare iar, la-ntoarcere, ca să nu fie exclus din grup. Unora le iese, altora, nu. Unii ajung la excese în timpul săriturilor ăstora repetate, se pierd de ei, de ceilalți, alții învață să lupte nesărind vreodată un gard fizic, dar luându-și curajul din exemplul zburătorilor.

Să-i obligi pe tinerii de paisprezece ani la delațiune e echivalent cu a-i rupe în bucăți. Unii vor suferi, se vor închide în ei, vor strânge din dinți și se vor considera fără speranță. Alții vor lupta și vor fi aruncați din sistem, iar alții vor recurge la complexe metode detectivistice pentru a demonstra mârșăvia și a-i salva pe toți, nu doar pe ei.

În timpul ăsta, băieții trăiesc, fac tot ce pot să descopere lumea și să se descopere. Fac prostii pentru că sunt oprimați, iar, când scapă, se-aruncă în excese. Se opun tăierii și fug când pot și cum pot. Dar fug. Serafimii sar garduri ca marii atleți ai lumii. Pentru că ei chiar sunt cei mai mari atleți ai lumii.

Filmul ăsta ne zguduie pe toți fiindcă toți am fost copii, iar unii suntem părinți, profesori. Fiindcă pe noi sunt urmele scrisului alor noștri și ale celor care vreodată ne-au durut, iar pe copiii noștri, fie că suntem părinți sau profesori, se văd urmele scrisului nostru. E un film pe care l-aș pune să ruleze pe panouri mari, în toate orașele țării, și neapărat în toate școlile. Ca să-i vedem pe copii, ca să ne vedem în copii.
POSTER UPIS

Alte creierisme:

  • Sunt cine m-am lăsat să fiuSunt cine m-am lăsat să fiu
  • Tu chiar crezi că Alice e (doar) personaj? Tu chiar crezi că Alice e (doar) personaj?
  • Pe muchia lumiiPe muchia lumii
  • Cum nu ne pasăCum nu ne pasă
  • A + A = LOVEA + A = LOVE
Facebook0
Twitter0
Google+0
LinkedIn0
Pinterest0
Tags: Ada Solomon, adolescenta, crestere, Daniel Sandu, delatiune, film, nedreptate, provocari, seminar, serafimi, societate, Stefan Iancu, Un pas in urma serafimilor, viata, Vlad Ivanov

Spune-te aici: Anulează răspuns

COMANDĂ ONLINE










Articole recente

  • Ruxandra
  • Radine
  • Patru oameni și o vacă
  • Loteria magică
  • Bucurări

Categorii

  • Arte
  • Copilege
  • De la Ana la caiafe
  • Dialogos
  • Drumult
  • Epicderma
  • Fara categorie
  • Gânduri în picioare
  • Opinie
  • Ospecioi
  • Risipite
  • Samizdat
  • Viituri de scriituri

Comentarii recente

  • Daniela în Radine
  • Ana-Maria în Radine
  • Dana în Radine
  • Valentina în Radine
  • Primele trei litere în Cizmuliţe cu usturoi

Blogroll

  • acestblogdenervi
  • Casa jurnalistului
  • Catchy
  • Chinezu'
  • Dan Alexe
  • Deepseastories
  • Iulicika's Blog
  • Lorena Lupu
  • Marilena Guduleasa
  • Mircea Goia
  • Oraşul din palmă
  • Pistolul cu buline

Arhivă

  • iunie 2024 (1)
  • iunie 2021 (1)
  • mai 2021 (1)
  • aprilie 2021 (1)
  • decembrie 2020 (1)
  • august 2020 (1)
  • mai 2020 (2)
  • martie 2020 (1)
  • decembrie 2019 (3)
  • octombrie 2019 (1)
  • august 2019 (1)
  • iulie 2019 (1)
  • iunie 2019 (3)
  • martie 2019 (1)
  • februarie 2019 (1)
  • ianuarie 2019 (2)
  • decembrie 2018 (3)
  • noiembrie 2018 (2)
  • octombrie 2018 (2)
  • septembrie 2018 (3)
  • august 2018 (2)
  • iulie 2018 (3)
  • iunie 2018 (3)
  • mai 2018 (1)
  • aprilie 2018 (1)
  • martie 2018 (4)
  • februarie 2018 (8)
  • ianuarie 2018 (6)
  • decembrie 2017 (8)
  • noiembrie 2017 (2)
  • octombrie 2017 (4)
  • septembrie 2017 (7)
  • august 2017 (6)
  • iulie 2017 (1)
  • iunie 2017 (7)
  • mai 2017 (9)
  • aprilie 2017 (10)
  • martie 2017 (4)
  • februarie 2017 (6)
  • ianuarie 2017 (8)
  • decembrie 2016 (5)
  • noiembrie 2016 (3)
  • octombrie 2016 (5)
  • septembrie 2016 (5)
  • august 2016 (10)
  • iulie 2016 (6)
  • iunie 2016 (8)
  • mai 2016 (9)
  • aprilie 2016 (10)
  • martie 2016 (11)
  • februarie 2016 (8)
  • ianuarie 2016 (13)
  • decembrie 2015 (7)
  • noiembrie 2015 (10)
  • octombrie 2015 (12)
  • septembrie 2015 (13)
  • august 2015 (11)
  • iulie 2015 (12)
  • iunie 2015 (12)
  • mai 2015 (10)
  • aprilie 2015 (12)
  • martie 2015 (21)
  • februarie 2015 (15)
  • ianuarie 2015 (20)
  • decembrie 2014 (18)
  • noiembrie 2014 (11)
  • octombrie 2014 (11)
  • septembrie 2014 (14)
  • august 2014 (18)
  • iulie 2014 (10)
  • iunie 2014 (16)
  • mai 2014 (24)
  • aprilie 2014 (29)
  • martie 2014 (7)
  • decembrie 2013 (4)

Etichete

ajutor barbat barbati bucurie bunica carte casatorie casă copii copil copilarie dragoste drum durere educatie familie femei femeie film frumusete istorie literatura lumina mama moarte oameni om parinti politica poveste prietenie profesori relatie relatii Romania scoala societate Spectacol speranta suferinta suflet tata teatru viata viitor
Copyright © 2025 by Ana Barton.