Ana Barton
  • Căprării
    • Epicderma
    • Drumult
    • De la Ana la caiafe
    • Viituri de scriituri
    • Samizdat
    • Ospecioi
    • Copilege
  • Parcă eu știu cine sunt…
Ana Barton
Reading now
Albert Dobrin 2

Tu te pulverizezi?

Dec 12, 2017
Regele cu câinele (1)

Învață-ne, Rege…

Dec 05, 2017
Marita still 2

Marița

Dec 03, 2017
ca_20140212_007

Te lăsăm acolo și plecăm

Dec 02, 2017
1 (4)

Hei, Hamlet! Da, tu, tu…

Noi 14, 2017
Țară ca aici

Vreau o țară ca aici

Noi 07, 2017
romulus_boicu_cto-4525

Atrocități încântătoare

Load more

Tu te pulverizezi?

Arte de Ana Barton / 13 decembrie 2017
next
Use ← → keys to navigate
  • A+ A-

M-aș bucura să-mi spui că nu, că tu te-ai salvat, că tu ai reușit. Ar însemna că mai e speranță, că se mai pot salva și alții, că putem ieși din malaxorul pulverizării. Dar cum?

Alaltăieri a murit o femeie care avea 33 de ani. Nu era bolnavă. S-a enervat cumplit, a făcut accident vascular cerebral și acolo viața ei s-a terminat. Aseară am aflat că o femeie s-a sinucis. Avea depresie. Nu și-a dat nimeni seama cât de aproape îi este moartea. Tot aseară, o femeie a încercat să împingă pe șinele metroului alte două femei. Prima a reușit să se salveze, a doua, nu. A doua a murit. Era lume în ambele stații de metrou, dar se pare că nimeni nu a văzut nici tentativa de omor, nici omorul. Aceștia sunt trei oameni despre care am aflat eu în ultimele două zile că au pierit. Sigur sunt alții, care au murit în alte circumstanțe nenaturale, despre care nu știu nimic și poate nimeni nu știe încă.

Albert Dobrin 2

Senzația mea e că lumea se pulverizează, dar o face încet, se destramă ca o carte prost lipită la cotor, filă cu filă. Poate de-aia sentimentul de pulverizare nu e acut, pentru că ne erodăm încet, ne facem praf lent, fără zgomot, fără scântei.

Spectacolul regizat de Andrei Măjeri, după piesa scrisă de Alexandra Badea, și pus în scenă la Apollo 111 exact despre asta vorbește și așa se și numește, „Pulverizare“. Cele patru personaje se pierd de lume și de ele însele pentru că uită de lume și de ele însele fiind ocupate să „tindă spre excelență“. Sunt două femei și doi bărbați care nu mai pot să-și vorbească lor înșile de-adevăratelea, nu mai înțeleg, deși aud, vorbele nimănui, lumea a căzut din rost, ei s-au prăbușit din sens.

Albert Dobrin

Toți se prefac vii, nu le e deloc ușor, dar prefăcătoria asta îi ține tehnic în viață. Unii sunt abuzați de alți oameni, alții se autoabuzează renunțând la familie, la dragoste, la bucuriile mărunte, pentru a avea funcții, bani, putere. Puterea să ce? Să se distrugă lent, să se facă praf.

Oamenii ăștia sunt fiecare din altă felie a societății, nu au legături unii cu alții, însă regizorul i-a circumscris pe toți unui pătrat din care nu pot ieși, iar asta îl face pe spectator să intre fără să vrea și el în pătratul ăla, din empatie, din compasiune, din… oglindire. Mai toți ne risipim în nimicurile zilei și ajungem să ne pulverizăm, chiar dacă trupul care ne ține membrele și organele la un loc ne dă iluzia întregului, iluzia viului, funcționalului.

Dragoș Mălăescu

Foto: Dragoş Mălăescu

Smaranda Caragea, Ada Galeș, Alex Bogdan şi Nicholas Cațianis sunt cei patru actori care întrupează cele patru personaje durute până la dezintegrarea prin implozie. Îți vine să-i iei în brațe și să-i strângi, să le spui că nu-i totul pierdut, că tu ești acolo, fie și măcar pentru două ore, contează, e mai mult decât nimic, apoi îți vine să fugi cât mai departe, sperând că nu te-ai contaminat de praful pulverizării, că tu mai ai o șansă, că ție nu ți se poate întâmpla, că tu ești vizitiul vieții tale, nu calul, nu trăsura, ești chiar vizitiul, fir-ar să fie. Pe urmă te uiți în ochii lor, la mâinile lor, la tălpile lor, și vezi că fiecare dintre ei ești tu și la un loc sunteți lumea de azi. Te doare minciuna lor, e și minciuna ta, minciuna aia pe care ți-o spui crezând că așa te salvezi de la indiferența lumii, de la indiferența ta. 

Mi-ar fi plăcut, la un moment dat, când deja îmi simțeam sufletul în cerul gurii, adunat cât o castană neieșită din coajă, ca actorii să aibă inspirația să joace mai slab, măcar un pic mai slab, să pot suporta mai ușor. Mi-ar fi plăcut ca Andrei Măjeri să nu fie un regizor atât de bun, atât de greu, să fi avut un pic de milă de publicul lui. Dar nimic din toate astea nu s-a întâmplat, așa că am plecat de la teatru cum pleci de la doctorul care-ți spune că e grav, însă ai șanse numai dacă te mobilizezi tu în vindecare, dacă începi să exiști și pentru tine, dacă ajuți tratamentul prin nădejde și întoarcere la tine. Numai că nu-ți spune și cum să faci toate astea, nu-ți spune, nu-ți spune nimeni.

Lucian Olteanu

Foto: Lucian Olteanu

Alte creierisme:

  • Cine nu e Medeea? Cine nu e Medeea?
  • Și ne dă nouă…Și ne dă nouă…
  • „Voiam să scap de amintirea unei seninătăți prea dureroase“„Voiam să scap de amintirea unei seninătăți prea dureroase“
  • Hei, Hamlet! Da, tu, tu…Hei, Hamlet! Da, tu, tu…
  • De ce ne vor neștiutori, săraci și bolnaviDe ce ne vor neștiutori, săraci și bolnavi
Facebook0
Twitter0
Google+0
LinkedIn0
Pinterest0
Tags: Alexandra Badea, Andrei Majeri, Apollo 111, cautare, disperare, implozie, pulverizare, societate, speranta, teatru, viata

Spune-te aici: Anulează răspuns

COMANDĂ ONLINE










Articole recente

  • Ruxandra
  • Radine
  • Patru oameni și o vacă
  • Loteria magică
  • Bucurări

Categorii

  • Arte
  • Copilege
  • De la Ana la caiafe
  • Dialogos
  • Drumult
  • Epicderma
  • Fara categorie
  • Gânduri în picioare
  • Opinie
  • Ospecioi
  • Risipite
  • Samizdat
  • Viituri de scriituri

Comentarii recente

  • Daniela în Radine
  • Ana-Maria în Radine
  • Dana în Radine
  • Valentina în Radine
  • Primele trei litere în Cizmuliţe cu usturoi

Blogroll

  • acestblogdenervi
  • Casa jurnalistului
  • Catchy
  • Chinezu'
  • Dan Alexe
  • Deepseastories
  • Iulicika's Blog
  • Lorena Lupu
  • Marilena Guduleasa
  • Mircea Goia
  • Oraşul din palmă
  • Pistolul cu buline

Arhivă

  • iunie 2024 (1)
  • iunie 2021 (1)
  • mai 2021 (1)
  • aprilie 2021 (1)
  • decembrie 2020 (1)
  • august 2020 (1)
  • mai 2020 (2)
  • martie 2020 (1)
  • decembrie 2019 (3)
  • octombrie 2019 (1)
  • august 2019 (1)
  • iulie 2019 (1)
  • iunie 2019 (3)
  • martie 2019 (1)
  • februarie 2019 (1)
  • ianuarie 2019 (2)
  • decembrie 2018 (3)
  • noiembrie 2018 (2)
  • octombrie 2018 (2)
  • septembrie 2018 (3)
  • august 2018 (2)
  • iulie 2018 (3)
  • iunie 2018 (3)
  • mai 2018 (1)
  • aprilie 2018 (1)
  • martie 2018 (4)
  • februarie 2018 (8)
  • ianuarie 2018 (6)
  • decembrie 2017 (8)
  • noiembrie 2017 (2)
  • octombrie 2017 (4)
  • septembrie 2017 (7)
  • august 2017 (6)
  • iulie 2017 (1)
  • iunie 2017 (7)
  • mai 2017 (9)
  • aprilie 2017 (10)
  • martie 2017 (4)
  • februarie 2017 (6)
  • ianuarie 2017 (8)
  • decembrie 2016 (5)
  • noiembrie 2016 (3)
  • octombrie 2016 (5)
  • septembrie 2016 (5)
  • august 2016 (10)
  • iulie 2016 (6)
  • iunie 2016 (8)
  • mai 2016 (9)
  • aprilie 2016 (10)
  • martie 2016 (11)
  • februarie 2016 (8)
  • ianuarie 2016 (13)
  • decembrie 2015 (7)
  • noiembrie 2015 (10)
  • octombrie 2015 (12)
  • septembrie 2015 (13)
  • august 2015 (11)
  • iulie 2015 (12)
  • iunie 2015 (12)
  • mai 2015 (10)
  • aprilie 2015 (12)
  • martie 2015 (21)
  • februarie 2015 (15)
  • ianuarie 2015 (20)
  • decembrie 2014 (18)
  • noiembrie 2014 (11)
  • octombrie 2014 (11)
  • septembrie 2014 (14)
  • august 2014 (18)
  • iulie 2014 (10)
  • iunie 2014 (16)
  • mai 2014 (24)
  • aprilie 2014 (29)
  • martie 2014 (7)
  • decembrie 2013 (4)

Etichete

ajutor barbat barbati bucurie bunica carte casatorie casă copii copil copilarie dragoste drum durere educatie familie femei femeie film frumusete istorie literatura lumina mama moarte oameni om parinti politica poveste prietenie profesori relatie relatii Romania scoala societate Spectacol speranta suferinta suflet tata teatru viata viitor
Copyright © 2025 by Ana Barton.