Ana Barton
  • Căprării
    • Epicderma
    • Drumult
    • De la Ana la caiafe
    • Viituri de scriituri
    • Samizdat
    • Ospecioi
    • Copilege
  • Parcă eu știu cine sunt…
Ana Barton
Reading now
Costica Acsinte Foto

Tanti

Mai 19, 2020
Doi

„Am ostenit să trudesc pentru a nu visa”

Mai 05, 2020
Copil care spune

Lăsați copiii să se spună, fraților

Mar 30, 2020
Mihnea detaliu

Mihnea Boștină: „Mintea cea de pe urmă are memoria scurtă”

Dec 31, 2019
Zamolxe by Irinuca

Anul la capătul căruia ești viu e un an foarte bun

Dec 05, 2019
Icoana

Moș Nicolae

Dec 01, 2019
Irina drapel

Mă românesc pe zi ce trece

Load more

Tanti

Copilege Drumult de Ana Barton / 1 august 2020
next
Use ← → keys to navigate
  • A+ A-

O chema Cleopatra și-ar fi-mplinit azi, 1 august, poate 90 de ani, poate doi-trei peste, n-am știut niciodată câți ani are, doar că era una dintre surorile cele mari ale bunicii mele. Era frumoasă și râdea tot timpul, ceea ce o făcea și mai frumoasă. Acum, când îmi amintesc, aud râsul ăla altfel, îl înțeleg altfel, era un fel de a nu-și lăsa o durere apăsătoare să iasă afară, o-ndesa la loc râzând.

Când eram mică, venea la noi și-mi aducea cele mai frumoase cadouri. Mă lua-n brațe și-mi zicea: „Imperialisto!“ Apoi, mă pupa pe amândoi obrajii și-n creștet. Ne aducea mereu bame, bunică-mea știa să le gătească senzațional. În inima gustului meu, bamele se numesc cleopatre.

N-avea copii, nu vorbea nimeni despre asta nici cu ea, nici când nu era de față. Doar știam toți și tăceam toți. Mi-l amintesc pe soțul ei, era oarecum înfricoșător, semăna cu Don Corleone. Avea și el același râs ca al ei, dar mai de mafiot, așa. În familie, se zicea că unchiul Titi e al dracului, n-am înțeles niciodată de ce, dar mi-era nițel frică de el și mă ascundeam când îl vedeam. De obicei, sub masă. Iar unchiul Titi le zicea bunicilor: „Mă, da’ aia mică acolo trăiește, sub masă?“ Și-atunci ieșeam pe la celălalt capăt al mesei și fugeam în curte. Dar n-aveam niciun motiv, unchiul Titi nici nu mă prea băga în seamă.

În schimb, ea, Cleopatra, îmi arăta că sunt importantă. La fel ca bunică-mea. Se vedea că sunt surori, semănau teribil, și nu doar la chip. Mi-am dat seama în ultimii ani că este esențial să le arăți copiilor că sunt importanți. Îi ajută când vine câte un greu peste ei și-i clatină, îi ajută mult, că atunci ei nu-și mai dau niciun pic de importanță, dar, vezi, nu mor totuși, îi țin în viață importanțele pe care li le-au dat niște dragi ai lor, mai ales când erau copii. Oamenii nu știu asta în vria greului, poate nici n-ar fi bine să știe, e bine că au totuși niște oase de soare pe care să se ridice înapoi.

Unchiul a murit prin ’87. Tanti i-a-mpărțit hainele, cum se face. La bunicul meu au ajuns două cămeșoaie verzi, în carouri, imense, că unchiul era un bărbat masiv, bunicul meu nu le-a refuzat, că nu se face, dar nici nu le-a purtat. Le-am luat eu, mi-au plăcut mult, mai ales aia care-avea formă de frac și partea din spate era până la gambe. Taică-miu era disperat, că era vară, iar eu umblam prin oraș în cămeșoaiele alea cu mâneci lungi, în blugi și-n niște ghete stil Gregorio Rizo. Și-a dat ochii peste cap, mi-a zis că nu-s zdravănă, dar mai mult n-a făcut.

În anul următor, după ce-am terminat clasa a opta și-am luat treapta I, tanti i-a zis bunică-mii că m-ar lua la ea vreo lună, să-mi arate Bucureștii. Stătea la casă, undeva pe-o străduță prin Doamna Ghica, dar peste bulevard, nici nu știu cum îi zice cartierului. A fost prima mea vară cu tanti și ultima ei vară în casa ei, c-au demolat-o comuniștii în anul următor și i-au dat lui tanti o garsonieră la bloc, prin Vitan.

În vara aia, tanti m-a dus la Grădina Botanică, în toate parcurile din București, la muzee, mi-a arătat Ateneul, prin Centrul Vechi, am avut impresia că peste tot m-a dus. Luam dimineața tramvaiul și ne-ntorceam seara. Iar seara îmi dădea să mănânc, se mira c-o ajut cu masa, că știu să și gătesc, zicea să fiu mai atentă cu științele astea, că oamenii ar putea să profite, să nu mă mai ofer atâta cu ajutorul. N-am înțeles atunci, ci zeci de ani mai târziu, ce-a vrut să spună.

Costica Acsinte Foto

Foto: Colecția Costică Acsinte

Avea cișmea în curte, nu la stradă. Și-avea și-un fel de balansoar. Acolo ne prindea pe noi noaptea, vorbind. Mi-a povestit multe despre copilăria lor de frați și surori rămași orfani de mici, despre cum s-au ajutat unii pe alții, cum a plecat ea la București și s-a măritat cu unchiul, că era un om care părea aspru, dar nu era, avea doar hachițe, ca mai toți oamenii. Mi-a zis și că i-a fost greu în cei doi ani de suferință ai unchiului și că e mai bine că el s-a dus, altfel s-ar fi dus amândoi. A zis-o simplu, cinstit, iar eu, așa, copil cum eram, am înțeles că tanti l-a iubit și l-a îngrijit pe unchiul, dar el s-a dus și asta e. Nu plângea când vorbea despre el, doar zâmbea tot timpul și nu mai avea râsul ăla al lor.

Tanti mi-a vorbit direct, tot în vara aia, despre intimitatea dintre femei și bărbați. Nu m-a chestionat, să vadă ce știu, mi-a zis ea ce a crezut ea că ar fi bine să știu. Ea despre dragoste mi-a povestit, că e cu dus și-ntors, așa a zis, cu mult dus și cu puțin întors. Și-a pus exemple și detalii în povestea ei. Mi-a dat și cărți pe tema asta. Erau de prin anii ’30 sau ’40, nu mai sunt sigură. Noi, acasă, la ai mei, nu aveam decât una despre igienă, din anii ’70. Dar în cărțile alea mici, format de buzunar, am găsit eu niște chestii foarte interesante și le-am ținut minte. Mi-au folosit mereu. Mi-a plăcut și limbajul ăla mai pe după piersic și, cumva, romanțat, eram copil și cred că un altfel de limbaj m-ar fi speriat. Mi-a mai zis tanti că atunci când te duci la cineva în vizită și e vineri sau vreo perioadă de post, tu nu ceri mâncare de post, mănânci ce-ți dă omul, că așa e frumos, să apreciezi că omul îți deschide casa și-ți așterne masa. Postul tău ți-l ții în casa ta. Dar cât am stat la ea, am prins tot postul Sfintei Marii, cel care-ncepe astăzi, și tanti s-a-ngrijit să am mâncare de post tot timpul. M-a dus în Piața Amzei, să luăm roșii din alea galbene, că la Obor, care era mai aproape, n-am găsit. Eu nu mai văzusem niciodată roșii galbene, dar de-atunci le iubesc și le caut mereu, că-mi amintesc de ea și de vara noastră.

De ziua ei, am dansat amândouă în curte, seara, a pus o placă cu muzică de Cristian Vasile la pick-up, a deschis fereastra și s-a umplut noaptea cu muzică. Și după aia ne-am odihnit în balansoar. Ne-am ridicat numai când s-a făcut cam rece și ne-am dus în casă. „E două, mamă, nebune mai suntem, imperialisto!“

Tanti era așa cum era și nu puteai s-o judeci, era ceva care nu te lăsa, era ceea ce se numește azi un om deschis. Pur și simplu, nu te deranja nimic la ea. N-o speria nimic, n-o-ndurera nimic peste măsură. Ea ERA. N-am mai văzut un om care să știe să FIE, așa cum știa ea. Când fata mea a trecut printr-un an de otite recurente și care ne trimiteau la spital și de două ori pe lună, tanti, bătrână tare de-acum, i-a tricotat în bob de orez vreo zece bentițe de lână, late și colorate, să-i țină cald la urechi. Mama le păstrează și azi, sunt ultimele lucruri pe care le mai avem de la tanti, care s-a prăpădit acum câțiva ani, în brațele uneia dintre nepoatele ei, cea căreia îi era nașă și-i botezase și amândoi copiii.

Că tanti, care avea zece frați și toți aveau copii, ba încă unchiul Nae avea opt, a avut grijă și dragoste de toți frații și nepoții ei. Și de mine, și de toți ceilalți strănepoți ai ei. Pe unii i-a dus la doctori, la București, când aveau nevoie, câțiva au avut nevoie ani de-a rândul, pe alții i-a ținut studenți în toată perioada facultății, tuturor le-a dat bani, bani mici, din inimă, „să ai și tu un ban al tău, să-ți iei ce-ți place ție“. Dar tu de unde ai bani, tanti, să ne dai la toți? am întrebat-o. N-am mulți, am puțini, îi împart de câte-o bucurie la fiecare, că eu nu am copii, voi sunteți copiii mei. Și râdea cu râsul ăla mărunțel și mereu.

Poate ea n-a știut că a rămas în noi, în fiecare dintre noi, cei pe care i-a iubit și care au iubit-o. Am zis să v-o povestesc un pic și vouă, să-i fie de bucurie în lumea de peste trup și timp. Amin.

Alte creierisme:

  • Vidange moi, mon amour!Vidange moi, mon amour!
  • Ești copilul meu, fac ce vreau cu tineEști copilul meu, fac ce vreau cu tine
  • Nu-ți dau copilul!Nu-ți dau copilul!
  • Învățătoarea mea, dragostea mea. Am regăsit-o după 36 de ani, pe FacebookÎnvățătoarea mea, dragostea mea. Am regăsit-o după 36 de ani, pe Facebook
  • Cei doi saciCei doi saci
Facebook0
Twitter0
Google+0
LinkedIn0
Pinterest0
Tags: adolescent, Cleopatra, copil, copilarie, dragoste, familie, formare, model, tanti, viata

5 comentarii

  1. Marcela / 2 august 2020

    Ce bucurie ca ai avut un asa OM frumos in viata ta. Ma bucur ca ne-ai povestit despre Tanti ❤️

    Reply
    • Ana Barton / 4 august 2020

      Mulțumesc. :)

      Reply
  2. Florina / 11 august 2020

    Ce minune de om, femeia asta, Dumnezeu s-o odihnească, vezi tu, ea fără copii și totuși are cine s-o pomenească și pe ea, cine să-i aprindă o lumânare. Minunată povestirea, îți mulțumesc și scuză-mă că te tutuiesc, așa am simțit :)

    Reply
  3. Primele trei litere / 16 august 2020

    Daca sunt vesel sau trist sau doar putin melancolic sau uneori mi-e dor de tine vin aici si sigur gasesc ceva pentru sufletul meu. Azi sunt putin apasat de griji asa ca imi dai voie sa fii raza mea de soare?
    Multumesc!

    Reply
  4. Elena / 9 noiembrie 2020

    Interesant articolul, multumesc pentru postare!

    Reply

Lasă un răspuns către Florina Anulează răspuns

COMANDĂ ONLINE










Articole recente

  • Ruxandra
  • Radine
  • Patru oameni și o vacă
  • Loteria magică
  • Bucurări

Categorii

  • Arte
  • Copilege
  • De la Ana la caiafe
  • Dialogos
  • Drumult
  • Epicderma
  • Fara categorie
  • Gânduri în picioare
  • Opinie
  • Ospecioi
  • Risipite
  • Samizdat
  • Viituri de scriituri

Comentarii recente

  • Daniela în Radine
  • Ana-Maria în Radine
  • Dana în Radine
  • Valentina în Radine
  • Primele trei litere în Cizmuliţe cu usturoi

Blogroll

  • acestblogdenervi
  • Casa jurnalistului
  • Catchy
  • Chinezu'
  • Dan Alexe
  • Deepseastories
  • Iulicika's Blog
  • Lorena Lupu
  • Marilena Guduleasa
  • Mircea Goia
  • Oraşul din palmă
  • Pistolul cu buline

Arhivă

  • iunie 2024 (1)
  • iunie 2021 (1)
  • mai 2021 (1)
  • aprilie 2021 (1)
  • decembrie 2020 (1)
  • august 2020 (1)
  • mai 2020 (2)
  • martie 2020 (1)
  • decembrie 2019 (3)
  • octombrie 2019 (1)
  • august 2019 (1)
  • iulie 2019 (1)
  • iunie 2019 (3)
  • martie 2019 (1)
  • februarie 2019 (1)
  • ianuarie 2019 (2)
  • decembrie 2018 (3)
  • noiembrie 2018 (2)
  • octombrie 2018 (2)
  • septembrie 2018 (3)
  • august 2018 (2)
  • iulie 2018 (3)
  • iunie 2018 (3)
  • mai 2018 (1)
  • aprilie 2018 (1)
  • martie 2018 (4)
  • februarie 2018 (8)
  • ianuarie 2018 (6)
  • decembrie 2017 (8)
  • noiembrie 2017 (2)
  • octombrie 2017 (4)
  • septembrie 2017 (7)
  • august 2017 (6)
  • iulie 2017 (1)
  • iunie 2017 (7)
  • mai 2017 (9)
  • aprilie 2017 (10)
  • martie 2017 (4)
  • februarie 2017 (6)
  • ianuarie 2017 (8)
  • decembrie 2016 (5)
  • noiembrie 2016 (3)
  • octombrie 2016 (5)
  • septembrie 2016 (5)
  • august 2016 (10)
  • iulie 2016 (6)
  • iunie 2016 (8)
  • mai 2016 (9)
  • aprilie 2016 (10)
  • martie 2016 (11)
  • februarie 2016 (8)
  • ianuarie 2016 (13)
  • decembrie 2015 (7)
  • noiembrie 2015 (10)
  • octombrie 2015 (12)
  • septembrie 2015 (13)
  • august 2015 (11)
  • iulie 2015 (12)
  • iunie 2015 (12)
  • mai 2015 (10)
  • aprilie 2015 (12)
  • martie 2015 (21)
  • februarie 2015 (15)
  • ianuarie 2015 (20)
  • decembrie 2014 (18)
  • noiembrie 2014 (11)
  • octombrie 2014 (11)
  • septembrie 2014 (14)
  • august 2014 (18)
  • iulie 2014 (10)
  • iunie 2014 (16)
  • mai 2014 (24)
  • aprilie 2014 (29)
  • martie 2014 (7)
  • decembrie 2013 (4)

Etichete

ajutor barbat barbati bucurie bunica carte casatorie casă copii copil copilarie dragoste drum durere educatie familie femei femeie film frumusete istorie literatura lumina mama moarte oameni om parinti politica poveste prietenie profesori relatie relatii Romania scoala societate Spectacol speranta suferinta suflet tata teatru viata viitor
Copyright © 2025 by Ana Barton.